Beautiful, beautiful Ella

Grønt så langt øyet kan se. Den ene fjelltoppen avløser den andre, og på en god dag kan man se helt ned til havet. Fosser og teplantasjer i åssiden. Vi har krabbet oss oppover til “the hill country” og vekk fra kysten, og Ella tror jeg må være et av de fineste stedene jeg har vært!

To dager ble til fire
Vi kom frem til Ella seint, seint søndag kveld. Bekmørkt og helt umulig å vite hvordan det så ut. Bortsett fra at vi beveget oss fra kysten til 1000 moh. Opp, opp og opp – svingete veier og i første gir. Sjåføren kjørte tuk-tuk på flat mark til vanlig og var ikke verdens beste på å få bilen i rett gir i oppoverbakkene. Den siste bakken opp til overnattingsstedet var så bratt at bilen ikke kom opp, og vi måtte flytte oss over i to tuk-tuker, en for folk og en for bagasje. Med to sovende barn ankom vi ett splitter nytt, sparkling clean gjestehus. Vi ble møtt av hele familen på trappa, og som de eneste gjestene hadde vi hele huset for oss selv. Stedet var så nytt at det ikke hadde kommet seg skikkelig på nett, tripadvisor eller i guidebøkene enda. Og det stemmer som det skrives – turismen er virkelig i ferd med å ta seg opp på øya etter krig og tsunami. Byggevirksomhet overalt bortover i lia i nærheten av gjestehuset.

Tea time
Våknet klokka seks neste morgen av et tutende tog som varslet sin ankomst. Stod likegodt opp, og fikset oss en kanne te på kjøkkenet. Te på verandaen, og for en utsikt! Vi så rett over på Ella Rock, en høy fjelltopp – og videre utover på Ella Gap, en rekke med mindre og mindre topper og åser som til slutt ender i havet. Alle irrgrønne, og kledd i te-busker og terrasse landskap – med en lett morgendis som gradvis lettet. Apekatter og ekorn som hoppet fra tre til te rett foran oss. Ro i sjela – veldig fint!

To the top
Det er to fjellturer i Ella. Den lengste og mest spektakulære er Ella Rock. Litt for ambiøs for barneben, så vi gikk for en god nummer 2: Little Adams Peak. Kom oss relativt tidlig avgårde, stoppet i landsbyen og kjøpte nistepakke og vann, og tok en tuk-tuk opp til begynnelsen av stien. Endelig fikk vi nærkontakt med teblader. De vokser på hardføre busker, og lukter slett ikke te men kun grass. Teplukkere møtte vi også, værbitte damer med store sekker på ryggen som de høstet teen i. Ikke fortjent at det er et av verdens dårligst betalte yrker, å klatre opp og ned bratte fjellsider tungt lastet og i 40 grader må være hardt arbeid. En god del trappetrinn og høydemeter senere var vi på toppen. What a view! Slo utsikten fra verandaen på gjestehuset. Nistepakker ble inntatt i skyggen under et tre, og mens vi satt der kom det faktisk to norsktalende reisefølger. Pussig, ikke mange norske vi har møtt på vår vei. Vi har uansett begynt å presentere oss som svensker, for det heves endel øyenbryn når vi sier at vi kommer fra Norge. Overraskende mange som har en helt klar og negativ oppfatning av Norges rolle i fredsprosessen.

Special drinks
På vei ned igjen tok vi en avstikker på skrå bortover i lia, og slang innom en deilig kafé med stråtak og saccosekker. Relaxation time! Her ble en tiltenkt liten pause til en halv dag, og vi jobbet oss gjennom både is til småttissene, duggkalde Lion lager og lokale drinker med kanel og fersk te til de voksne, og middag til oss alle. Finfin ettermiddag!

On the road again
Nå sitter vi på toget til neste stopp: Kandy. Det skal vi kun bli i en natt, og har ikke tenkt å gjøre annet enn å slenge rundt. Det er masse templer og andre heritage sites – men vi har faktisk tenkt å heller prøve å finne fabrikkutsalgene til Helly Hansen og Colombia. Det sies at du kan få tak i originalvarer for slikk og ingenting, fordi fabrikkene alltid produserer 5 % mer enn bestillingen for å imøtekomme feilproduksjon o.l. – og det som er til overs selges ut lokalt. Kanskje vi kan gjøre noen kupp? På tide å investere i den ekstra bagen også, i sekkene er det ikke noe plass..