Reisebrev til barnehagen fra Ingeborg og Halvor

Til alle i barnehagen,

Nå er vi halvveis på den store turen vår, og vi har kommet frem til Sri Lanka. Vi vil gjerne fortelle dere litt om hvordan vi har hatt så langt. Tiden har gått ganske fort og vi er nå halvveis på turen. Om 7 uker er vi hjemme igjen, og det er ikke fritt for at vi noen ganger lengter litt hjem, til Kampen, til barnehagen, til alle dere i barnehagen, til Lavvoen og til barnehagebussen som tar oss med på tur. Halvor gleder seg stort til å bli hakkespett når han kommer tilbake, og Ingeborg lærer han reglene som gjelder på hakkespettene slik at han er forberedt. Dere andre 4 åringer er jo allerede godt igang som hakkespetter!

This slideshow requires JavaScript.

Først vil Ingeborg fortelle og har skrevet litt selv på tastaturet:

heeei, nå vil jeg fortelle litt frden lange reisen vår. her er mange farger på kokosnøttene: gule, grønne, oransje og brune – slik som de vi kan kjøpe i butikkene hjemme. Men de brune er de gamle og ofte ligger de på stranda her. Vi bor i et hvitt hus rett ovenfor stranda.

Før vi kom til Sri Lanka, så var vi en uke på besøk hos Saga på 7 år og Tale på 5 år i en by som heter Jakarta i Indonesia. Det er en av verdens største byer, og der bor det over 15 millioner mennesker – tre ganger så mange som i hele Norge. Der var det mange som var ganske fattige og noen som var rike. Det var mange biler og mopeder der, og veldig bråkete i trafikken. Pappaen til jentene jobber der nede, og de bodde i et veldig fint hus med stort svømmebasseng. Der øvde vi på å svømme under vann, dykke og stupe. Det som Halvor syns var ekstra bra der, var at de hadde vanlig mat som hjemmebakt brød, gulost og leverpostei medbrakt fra Norge. Det høres kanskje litt rart ut å lengte etter vanlig mat og brødskiver, men vi har spist ganske mye rart til frokost mens vi har vært på tur og da er det noen ganger godt å bare spise noe som en vet hva smaker!

En dag dro vi på safari! Da måtte vi kjøre noen timer, også kom vi frem til en park der vi kunne kjøre rundt i bilen vår og mate alle dyrene fra bilvinduet. Vi så sjiraffer, løver, lamaer, tigre, apekatter, neshorn og elefanter. Lamaene var veldig glade i gulerøttene og bananene som vi ga dem, og stakk nesten hele hodene sine inn gjennom bilvinduet. Det var nesten litt skummelt, syns vi. I tillegg så siklet de ekkelt og slimete spytt, så bilen måtte få seg en skikkelig såpvask da vi kom hjem. Når vi skulle kjøre inn til løvene og tigrene måtte vi lukke igjen alle vinduene, for løver er nok mer glade i kjøttmat enn bananer og gulerøtter.

I Japan var vi i nesten tre uker, og der reiste vi rundt med verdens raskeste tog. Det toget het Shinkansen, og det gikk i over 300 kilometer i timen – Det er skikkelig fort! I Japan var det veldig reint og fint, og veldig mange rare regler. For eksempel var det ikke lov å gå verken med eller uten sko inne, vi måtte ta av oss skoene og ta på oss noen rare tøfler overalt vi kom. På doene var det egne do-tøfler, og noen knapper vi kunne trykke på slik at vi kunne bli spylt både foran og bak istedet for å bruke dopapir. Vi spiste masse god mat, og det kuleste måltidet var nok når Halvor og Thor var og spiste sushi til lunsj og maten kom trillende til Halvor i en Shinkanse-togvogn som tutet når Halvor skulle ta maten sin av toget! På slutten av Japan ukene var vi på sykkeltur ute på landsbygda, og syklet gjennom rismarker, eplehager, skog og fjell. Det var veldig fint! Han som ordnet turen for oss kom fra Amerika og snakket engelsk, og siden vi begynte å bli litt lei av hverandre og hadde lyst på noen nye leikekamerater tok han med seg datteren sin som het Mona og var 4 år på turen. Det var gøy! På turen badet vi i mange bassenger med kjempevarmt vann som kom rett opp i bassengene fra langt under bakken. Det heter varme kilder. Vannet fra kildene var så varmt at det gikk an å koke egg i det! Også lærte vi å lage våre egne nudler. Da måtte vi først lage en deig som måtte knaes lenge og vel, også måtte den kjevles ut til en tynn, tynn deig som vi til slutt brettet og skar i tynne strimler med en svær kniv. Det måtte mamma gjøre. Nudlene smakte supergodt, og vi dyppet dem bare i sojasaus før vi puttet dem i munnen. Vi ble ganske gode til å spise med pinner i Japan, men noen ganger var det greit å få en gaffel for det var jo ikke alt som var like lett å fange med to tynne pinner.

Før Japan var vi på en øy som heter Hawaii, og der var det lange strender med bølger og palmer. På Hawaii lærte Ingeborg å svømme! Vi hadde basseng rett utenfor rommet vårt, og en dag oppdaget Ingeborg at det faktisk var like lett å svømme uten armringer hvis hun bare svømte under vann isteden for i vannoverflaten. Det var lettere å trene i bassenget enn i sjøen, i sjøen var det litt mye bølger.

De fleste dagene har vi det veldig gøy, men noen dager kjeder vi oss litt og krangler vi ofte litt. Vi har leika med andre unger i alle landene vi har vært i, selv om vi egentlig ikke har forstått hva de sier. Men det gjør ikke så mye, vi kan herme etter hverandre og da forstår vi sånn cirka hva de mener allikevel. Vi gleder oss til vi kommer tilbake til dere!

Turhilsen fra Ingeborg og Halvor

1 thought on “Reisebrev til barnehagen fra Ingeborg og Halvor

1. Hei Ingeborg og Halvor!

Så moro å lese reisebrevet deres! Vi skjønner at dere har det veldig bra og at dere opplever veldig mye spennende 🙂 Her i Norge regner det. Det har regnet nesten uten stopp i 2 dager, så vi lengter etter sol.